A l'aula


Per a quins motius i com treballar el so a l'aula?

Basant-nos en el currículum de música, hem extret diferents objectius i continguts que contempla el nostre treball.

El mapa sonor que hem realitzat, compleix l’objectiu curricular següent: “ Experimentar i indagar en les possibilitats expressives del so, de la imatge i del moviment i apreciar que l’art és una manera de donar forma a les experiències, a les idees i a les emocions.”

Fent referència als continguts, el mapa sonor contempla dos continguts dins del currículum de l’àrea musical:

- “Escolta, exploració i discriminació de sons presents en l’entorn natural,
cultural i artístic: elements de l’entorn que produeixen so, sons que es
poden produir amb el cos, sons enregistrats. Percepció del so i del silenci,
de les diferents qualitats del so i de la seva combinació.”

- “Identificació i aplicació de les possibilitats de  comunicació que poden
suggerir la utilització del cos, de sons, de músiques, d’instruments, de
mitjans audiovisuals i de les TIC per comunicar de  forma sonora i corporal
coneixements, pensaments, emocions i experiències.”

A partit del currículum de música, de les diferents idees del mapa sonor del llibre “ El Rinoceronte en el aula” de Schafer, i de múltiples recerques en webs i professionals en l’àmbit acadèmic, vàrem pensar diferents activitats relacionades amb el principal focus del treball: el mapa sonor.

Primerament, gràcies al cinquè llibre de Schafer, vàrem pensar de proposar una activitat, on els alumnes poguessin realitzar una cançó o una peça musical a través dels diferents sons del territori del Voltreganès, és a dir, fer una peça musica, on les notes són els sons gravats en diferents zones del Voltreganès.

Després de tot l’enregistrament dels sons, ens vàrem adonar que la majoria de sons tenien un tret comú, el so dels cotxes. A partir d’aquí, ens va fer reflexionar la contaminació acústica que estem patint en els nostres temps i, perquè no, proposar una activitat relacionada amb la contaminació acústica a nens i nenes de primària. Aquesta activitat és de gran simplicitat, simplement es tracta de fer escoltar als nens i nenes cada so, i preguntar a cadascú si ha trobat algun element que sigui comú en tots els son, i a partir d’aquí que se n’adonin de la contaminació acústica que estem vivint, i tractar aquest tema en base de la música.

Una altre activitat que se’ns va ocorre, és la de realitzar una cursa d’orientació a partir dels sons enregistrats de diferents zones, és a dir, en cada fita posar un reproductor en el qual reprodueixi un so ( el qual farà de pista per trobar la següent fita), i a través d’aquest, els nens hagin d’endevinar on pot ser aquell so, i anar en aquell lloc, que serà on es trobarà la següent fita.

Una quarta activitat, era la de relacionar cada so enregistrat en el seu lloc de grabació, és a dir, que cada nen senti un so, l’identifiqui i sàpiga en quin lloc, territorialment del Voltreganès, pot haver estat enregistrat.

Una activitat que es podria dur a terme en una escola de primària, és la de fer gravar a cada nen un racó o un so característic de casa seu, i entre tots els sons portats de tota la classe, intentar endevinar quin so és i què l’emet, a més de fer un petit comentari de cada so.

Per últim, una activitat que també es podria dur a una escola de primària, és la de realitzar, entre tota una classe, una mapa sonor d’una classe o d’una aula, etc. Un cop realitzat el mapa sonor, escoltar-lo i fer una posada en comú entre tots. Aquesta activitat és molt dinàmica, molt divertida per els nens i nenes, i a més treballen l’audició.